W ramach projektu ŚLĄSKIE HISTORIE

7 września 2025 /niedziela/ godz. 18.00 - BYK - monodram w wykonaniu Roberta Talarczyka 

Bilety w cenie: 10 zł (parter) - sprzedaż on-line i w kasie ŚTI  

przycisk online 

UWAGA!  Kupując bilet on-line, prosimy zwrócić uwagę, czy otrzymali Państwo email z załącznikiem w formie biletu elektronicznego, bowiem to on tylko upoważnia do wstępu na spektakl. W przypadku jego braku, prosimy o kontakt z ŚTI.
Kasa biletowa ŚTI czynna do 16 czerwca oraz od 19 sierpnia br.

- - - - - -  

Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dejlicko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok, skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie.

„Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.  

Tekst: Szczepan Twardoch
Reżyseria: Szczepan Twardoch, Robert Talarczyk
Scenografia: Marcel Sławiński
Muzyka: Aleksander Nowak

- - - - - 

Premiera spektaklu: 19 marca 2022 | Warszawa / Teatr Studio
Premiera śląska: 26, 27 marca 2022 | Katowice / Teatr Korez

Główny producent spektaklu: STUDIO teatrgaleria
Koproducenci: Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatr Łaźnia Nowa, Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Partnerzy: Teatr Korez, STUDIO teatrgaleria, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Łaźnia Nowa, Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”

- - - - - - - 

Czas trwania: 90 minut (bez przerwy)

- - - - - - -

"Śląskie Historie" realizowane są pod patronatem Prezydenta Miasta Ruda Śląska Michała Pierończyka.

Patronat medialny: Goniec Górnośląski, Wiadomości Rudzkie, Rudaslaska.com.pl, Sfera TV, Wachtyrz.pl, Radio Best

- - - - - - - -

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu dotacyjnego “Różnorodność Językowa” Instytutu Różnorodności Językowej Rzeczypospolitej.

MKiDN 300      Logo IRJR 300

- - - - - - - - -

Fragmenty recenzji:

„Zważywszy na emancypacyjny wymiar dzisiejszej śląskości, ten spektakl to manifest o niemal rewolucyjnym potencjale. Takiej mocnej deklaracji swej odmiennej tożsamości Śląsk nie miał w Warszawie pewnie od premier filmów Kazimierza Kutza, a może wręcz nigdy wcześniej”.
– Przemek Gulda, wp.pl

„Wielką siłą tego spektaklu, rozgrywanego w niemal malowniczej z dzisiejszego punktu widzenia, przedwojenno-PRL-owskiej, realistycznej scenografii Marcela Sławińskiego, jest gra Roberta Talarczyka. Jest brawurowa i żywiołowa, pełna energii i czujności. Ten doświadczony aktor pokazuje w swym nowym monodramie mistrzowskie wyczucie, kiedy trzeba przycisnąć, a kiedy lekko się wycofać i przejść od krzyku do szeptu”.
– Przemek Gulda, wp.pl

„Wnikliwy, odważny, zaprawiony humorem tekst Szczepana Twardocha to połowa sukcesu „Byka” (…), drugą połowę sukcesu generuje Robert Talarczyk, jego aktorstwo, sposób podejścia do tej niełatwej, skomplikowanej roli”.
– Marta Odziomek, „Gazeta Wyborcza Katowice”

„Co jednak najważniejsze – Byk jest popisem aktorstwa Roberta Talarczyka, w którego grze był talent i warsztat, był jakiś atawizm i była śląskość. To jedna z najlepszych ról tego sezonu; jestem pewien, że nie-Ślązak nie mógłby w tym spektaklu zagrać, choćby perfekcyjnie nauczył się godoć”.
– Rafał Turowski, rafalturow.ski

„(…) „Byk” broni się sam. Trzeba ten spektakl zobaczyć”.
– Magda Kuydowicz, Teatr dla Wszystkich

„Słucha się tego jak jakiegoś niesamowitego wielogłosu, a bycza energia, którą kipią te frazy, każe patrzeć na cały popis teatralnego rzemiosła z niesłabnącym zainteresowaniem”.
– Jacek Sieradzki, członek Komisji Artystycznej 28. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

„Talarczyk zagrał gorycz, smutek, wściekłość, strach, rozpacz, cwaniactwo, pajacowanie, zadęcie, chełpliwość, zaplątanie i luz, dowcip i bunt, także bezradność i pokorę. Na końcu odwagę. Talarczyk potrafił publiczność wzruszyć, przerazić i rozśmieszyć”.
– Marta Fox, martafox.pl

„Świetna robota literacka, precyzyjna dramaturgia, majsterska robota aktorska. Teatr jednego aktora, który długo będzie się pamiętać – jak cięcie skalpelem w najbardziej palący wrzód w niewymownym miejscu”.
– Tomasz Miłkowski, „Przegląd”